اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب، با فراهم آوردن یک پلتفرم تصویر محور و پتانسیل جذب دنبال کنندگان مشتاق و تعامل فراوان، جایگاه و اهمیت ویژهای برای کسبوکارهای مختلف پیدا کرده است. این شبکه اجتماعی در طول چند سال گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با افزودن ویژگیها و امکانات جدید و جالب، برای کاربران عادی و به خصوص برای صاحبان کسبوکار ارزشمندتر و سودمندتر شده است. این ارزش و سودآوری با گذشت زمان برای کسبوکارهای مختلف اثبات شده و لذا بسیاری از کسبوکارهای جدید و باسابقه به بازاریابی از طریق اینستاگرام روی آوردهاند.
ما در این مطلب به معرفی اصول بازاریابی در اینستاگرام میپردازیم و تمامی مؤلفههای لازم برای بازاریابی در این شبکه محبوب را شرح خواهیم داد؛ اما پیش از هر چیزی باید با دلیل و ضرورت استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی بیشتر آشنا شویم.

ضرورت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی
امروزه اینستاگرام به یکی از پلتفرمهای اصلیمورداستفاده در کمپینهای بازاریابی تبدیل شده است که البته بی دلیل نیست: این شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مخاطبان گوناگون دارد که از تعامل با برندهای موردعلاقه خود لذت میبرند و این به نوبه خودباعثافزایش اثربخشی اقدامات بازاریابی میشود.
مزایای بازاریابی در اینستاگرام با استفاده از تحقیقات و مطالعات موردی فراوانی تأیید شده و تأثیر مستقیم آن بر جذب مشتریان راغب (lead) اثباتگردیده است. برای نمونه به آمار زیرتوجه کنید:
• بیش از 25 میلیون کسبوکار مختلف در سراسر جهان از اینستاگرام استفاده میکنند و بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام دست کم در هر روز از یک پروفایل تجاری (بیزینس پروفایل) بازدید میکنند؛
• 80 درصد کاربران اینستاگرام دست کم یک برند را در اینشبکه اجتماعی دنبال میکنند و 60 درصد آنهامحصولاتیاخدمات جدیدی را از این طریق پیدا و خریداری کردهاند؛
• دست کم 30 درصد کاربران اینستاگرام، یکی از محصولاتی که در اینشبکه اجتماعی پیدا کردهاند را خریدهاند؛
• 65 درصد از پرمخاطبترین پستهای اینستاگرام به وضوح حاوی تبلیغات محصولات مختلف هستند.
مردم به دنبال کردن برندهای مختلفعلاقهدارند و فعالانه در پی کشف و خرید محصولات و خدمات جدیدی امورد نیازشان هستند. به علاوه، اینستاگرام نیز پیوسته در حال تلاش برای افزود نقابلیتهای جذاب و کاربردی برای توسعه تجارت الکترونیکی در اینشبکه اجتماعی پرطرفدار است .
پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام (Instagram ads) نتایج بسیار خوب و میزان تعامل قابل توجهی را عاید کسبوکار کرده و قابلیت خرید از طریق اینستاگرام نیز فرآیند فروش را با این شبکه اجتماعی تلفیق مینماید (در ادامه به شرح هر دو خواهیم پرداخت). مجموعه امکانات و قابلیتهای مختلف و متنوع اینستاگرام برای فروش اینترنتی -به خصوص برای محصولاتی که جذابیت بصری دارند– ترکیب بی نظیری را فراهممیآورد که پتانسیل بالایی برای افزایش تعامل و فروش خواهد داشت.
با این مقدمه، به سراغ ذکر و شرح آنچه که برای استفاده از اینستاگرام در کسبوکار خود نیاز خواهید داشت میرویم

مرحله نخست: یک حساب کاربری بیزینسی یا تجاری (Business Account) ایجاد کنید
اگر یک حساب کاربری معمولی یا شخصی دارید که دنبال کنندگان فعالی دارد و محتوای آن نیز برای امور تجاری مناسب است میتوانید به آسانی آن را به یک حساب بیزینس یا تجاری تبدیل کنید. از این طریق، بدون اینکه مخاطبان فعلی خود را از دست بدهید به قابلیتهای مخصوص حسابهای تجاری دست پیدا میکنید.اما چنانچه حساب کاربری شخصی در اینستاگرام ندارید یا اینکه حساب شخصی شما پتانسیل لازم به منظور استفاده در کسبوکار را ندارد لازم است که یک حساب کاربری تجاری جدید ایجاد کنید.
– روش ایجاد یک حساب کاربری تجاری جدید
1. برنامه (اپ) اینستاگرام برای iOS، اندروید یا ویندوز را دریافت و نصب کنید؛2. برنامه را باز و روی Sign Up یا ثبت نام کلیک کنید؛3. آدرس ایمیل خود را وارد نمایید و Next را بزنید. چنانچه تمایل دارید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه فیسبوک مخصوص کسبوکارتان متصل نمایید حتماً از ایمیل مدیر صفحه مورد نظر استفاده کرده یا از گزینه Log in with Facebook یا ورود از طریق فیسبوک استفاده کنید؛4. نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را انتخاب کرده و اطلاعات پروفایل حساب کاربری را تکمیل کنید (در ادامه، روش بهینه سازی بخش اطلاعات پروفایل را شرح خواهیم داد.)5. Done را لمس کنید؛6. حالا یک حساب کاربری شخصی دارید که با دنبال کردن مراحل زیر میتوانید آن را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.
– روش تبدیل حساب شخصی اینستاگرام به حساب تجاری
1. از طریق برنامه اینستاگرام به حساب کاربری شخصی خود وارد شوید؛2. علامتی که شبیه به سه خط روی هم است را لمس و سپس از پایین صفحه، Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید؛3. وارد قسمت Account شوید و در پایین صفحه، گزینه Switch to Professional Account را انتخاب نمایید؛4. حالا دو گزینه Creator و Business در برابر شما ظاهر میشود که طبیعتاً باید دومی را انتخاب کرده و در پایین صفحه، دکمه Continue را لمس کنید؛5. Category یا نوع کسبوکار خود را انتخاب کنید و Next را بزنید؛6. اگر مایلید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه تجاری فیسبوکتان متصل کنید، میتوانید در اینجا یا بعداً از طریق منوی تنظیمات این کار را انجام بدهید؛7. اطلاعات تماس خود را اضافه کنید: حساب تجاری اینستاگرام شما باید حاوی یک آدرس ایمیل، یک شماره تلفن یا آدرس محل فعالیت کسبوکار (یا همه این موارد) باشد؛8. دکمه Done را لمس کنید.
آخرین دیدگاهها